Cotton Club Gala

La Mama E.T.C.

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Een avond in de beroemde gelijknamige nachtclub Harlem anno 1930, waar Louis Armstrong schitterde met andere groten van de jazz. Blues, boogie-woogie en tapdances door een keur van Black Artists onder wie de originele ‘Hoofers’ van die dagen.

Achtergrondinformatie

Op ’t eerste gezicht een vreemde combinatie: New York’s meest vermaarde avant-garde en Off Off Broadway toneelgroep La Mama E.T.C. en... de Harlem nachtclub anno 1930 waar de blanke uitgaande wereld zich in die tijd op zaterdagavond vermaakte. In het Bicentennial-jaar is het toch niet ongewoon dat Ellen Stewart en Wilford Leach zich op dit onderwerp hebben gestort omdat zij een hommage willen brengen aan de Duke Ellington en andere jazz-groten en vooral aan de meesters van de tap dance uit de tijd, die als ‘The Original Hoofers’ nu de ereplaats hebben in de revue van vanavond, die overigens met een theatrale knipoog is samengesteld.

De voorstellingen in het Holland Festival zijn het begin van een lange tournee; deze zomer zal de ‘Cotton Club’ een maandlang in Parijs te zien zijn. Begonnen als een nachtvoorstelling voor de New Yorkse in-crowd in het La Mama Annex-theater, sloeg de show goed aan bij zeer verscheiden publieksgroepen.

De echte Cotton Club, op de hoek van de 147ste Straat en Lennox Avenue in Harlem, begon zijn bestaan in 1920 en eindigde zijn geschiedenis in 1941, toen de ‘Latin Quarter’ in het pand werd gevestigd. Vele groten, zoals Cab Calloway, Ethel Waters, Billie Holiday, Ella Fitzgerald en Lena Horne, zijn in de Cotton Club gelanceerd.

Ellen Steward hecht er veel warade aan dat de ‘zaal’ min of meer de sfeer van de nachtclub oproept. Dit is de reden dat de placering van het publiek anders-dan-anders is dat de voorstelling (in de piste van Carré, in de Carrouselzaal in Den Haag en de Doelenhal in Rotterdam) door bediende kelners wordt begeleid. Er is overigens in de voorstelling een normale pauze.

 

Welcome to the Cotton Club!

CREDITS

regie
Ellen Stewart, Wilford Leach
choreografie
Larl Becham
licht
David Adams
met medewerking van
The Original Hoofers e.a.