Middeleeuwse kerkspelen

De wonderen van de Heilige Nicolaas

Syntagma Musicum, Utrechts Studenten Gregoriaans Koor, Jongenskoor St. Gregoriusschool

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Twee – in authentieke stijl op te voeren – middeleeuwse kerkspelen uit het handschrift van Fleury, destijds gevonden in dit klooster te St. Benoit sur Loire.

Achtergrondinformatie

Donizetti’s opera Don Pasquale beleefde zijn première in 1843, een tijd, die als de Biedermeier-periode bekend staat. Na de onstuimige jaren rond de eeuwwisseling (18e naar de 19e eeuw) belanden wij in een sfeer van burgerlijke huiselijkheid, waarin o.a. de ‘Zondagschilderkunst’ en het silhouette-knippen hoogtij vierden. De regisseur en de dekor-ontwerper van deze Pasquale-uitvoeringen hebben het daarom juist geacht hun voorstelling in de sfeer van deze ‘naïeve’ schilderkunst te plaatsen. De hoofdfiguren van de komedie zijn wel als levende mensen met ware gevoelens geschreven, maar ze zijn een beetje vertekend en uit de juiste proporties gehaald, zoals dat ook het geval is bij bovengenoemde schilderkunst. Het gegeven van de oude man, die een jonge vrouw trouwt met alle gevolgen van dien, is eeuwen oud; de manier, waarop deze personen de intrige beleven is evenwel typerend voor de Biedermeier-periode.

CREDITS

transcriptie en instrumentatie
Leo Meilink
dirigenten
Jan Boogaarts en Leo Meilink
regie
Eddy Habbema
cast
Marius van Altena, Max van Egmond, Jos van Veldhoven, Hans van Tent, Joost van der Kruyssen, Marius van Altena, René Jacobs, Harry Geraerts, Michael Nieuwensteen, Marcel van Ingen, Max van Egmond, Lucas van Dijck
decor/kostuums
Rudy Corens