Kaïn en Abel

Willem Breuker, Lodewijk de Boer, Nederlands Blazersensemble, Instant Composers Pool

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

De ‘opera Comique’ Kaïn en Abel, zoals hij ontworpen is door Willem Breuker en Lodwijk de Boer, zou men evengoed Jacob en Ezau, Laurel en Hardy, Efraïm en Manasse of zelfs C en A. kunnen heten.

Als handvat gebruikten de makers de perikoop Genesis vier, vers 1 t/m 16 waarin de broedermoord van Kaïn op Abel, c.q. de moord van de landbouw op de veeteelt, beschreven wordt.

Dit thema is niet meer dan een aanleiding.

Het gaf de makers de gelegenheid een aantal, naar hun inzicht belangrijke zaken aan de orde te stellen. De extra ‘lagen’ die zij in deze vertoning aanbrachten zijn de ‘broedermoord’ van de z.g. serieuze muziek op de z.g. minder serieuze muziek; het conflikt tussen de gesubsidieerde en de ongesubsidieerde kunstenaar en het fenomeen van de on-persoon (Dubbelhartig en meningloos tegelijk) van GOD, (lees: subsidient en beheerder van de gemeenschapsgelden) zetelend in de C.R. M. Hemelen te Aerdenhout.

Zo wordt b.v. het offer van Abel (lees: subsidieaanvraag) door GOD met een handvol papiergeld gehonoreerd; uitsluitend omdat Abel (lees: de hardwerkende kunstenaar) in zijn onderhoud voorziet door het houden van lezingen en het geven van lessen.

Dit in tegenstelling tot Kaïn, wiens ‘bekwaamheid’ en dus ‘bestaansrecht’ als kunstenaar door de vergadering van subsidienten in twijfel wordt getrokken. De voornaamste rollen zullen gespeeld en gezongen worden door leden van de I.C.P. en het Nederlands Blazers Ensemble.

Er is één akteur die als voorganger-explicateur optreedt en de toeschouwers wegwijs maakt in een oerwoud van multidimensionale handeling, en muzikale ongerijmdheden.

Het stuk Kaïn en Abel, dat ongeveer een uur in beslag zal nemen, wordt op de avond van zijn wereldpremière twee keer uitgevoerd. Dit in verband met het feit dat er altijd mensen zijn die het de eerste keer niet helemaal begrepen hebben, vof voor die mensen die er niet genoeg van kunnen krijgen. 

CREDITS

muziek
Willem Breuker
regie en libretto
Lodewijk de Boer
artistieke leiding
Willem Breuker
uitvoering
Instant Composers Pool, Nederlands Blazersensemble
decor
Simon Kramer
trombone (Kaïn)
Willem van Manen
saxofoon (Abel)
Willem Breuker
bas (God)
Maarten van Regteren Altena
tenorsax (Henoch)
Herman de Wit
altsax (Het Zwarte Schaap)
Peter Bennink
slagwerk (De Demiurg)
Han Bennink
declamatie, piano (De Nieuwe Mens)
Burton Green
spel
Henk Votel