Electronische, vocale en instrumentale muziek van Luciano Berio

Berio - Momenti, Mutazione, Perspectives e.a.

Studio voor elektronische muziek, Ardito Kwintet

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Achtergrondinformatie

In verband met het feit dat gedurende het Holland Festival 1972 bijzondere aandacht wordt besteed aan de Italiaanse componist Luciano Berio, hebben wij een programma samengesteld met voornamelijk vroege bandkomposities uit de begintijd van de Studio di Fonologia Musicale in Milaan. Alhoewel de grote invloed van de electronische studio in Keulen, die twee jaar eerder begon te funktioneren, ook niet aan Milaan voorbij ging, hebben Luciano Berio en Bruno Maderna toch vanaf het begin in 1955 een eigen klankwereld in deze eerste Italiaanse studio gegenereerd.

In momenti met zijn klankvelden en punten zijn steeds –tot in de kortste impulsen- tooncentra te horen. Ruisbanden werken associatief en doen denken aan natuurgeluiden als wind en zee. Hoewel niet meer tot de aller vroegste elektronische stukken uit Milaan behorend, is het verband met de punktuele instrumentale muziek uit de vijftiger jaren duidelijk te beluisteren. Een sterke invloed van de Keulse School is merkbaar in de eerste Milanese elektronische kompositie genaamd Mutazioni.

Verplichtingen aan een systematisch kompositieprocedé hebben onder andere tot gevolg, dat vele hoge en ook prachtige lage tonen getuigen van een demokratisch gebruik van het gehele klankgebied. “Perspectives” laat het authentieke Italiaanse geluid horen, waarin doormiddel van de nieuwe mogelijkheden van de elektronische studio de klankschoonheid van het Italiaanse bel-canto tevoorschijn komt. Ondanks alle nieuwe kompositietheorieën en systemen hebben Berio noch Maderna hun Italiaanse afkomst verloochend, zelfs niet in de elektronische muziek.

In Thema en Visage bepaalt de op de band opgenomen stem van Cathy Berberian in de eerste plaats de klankwereld van deze werken, die iets bekender zijn als  Berio’s eerste puur elektronische stukken. Dit kan niet worden gezegd van het blaaskwintet Opus number Zoo, dat –hoewel reeds in 1951 in eerste versie gekomponeerd- vanavond door het Ardito Kwintet voor de eerste maal in Nederland wordt uitgevoerd. 

Frits Weiland (Studio voor elektronische muziek)

Programma

Momenti

Mutazioni

Thema – Omaggio a Joyce

Perspectives

Opus number Zoo (childrens play for windquintet)

Opus number Zoo

Visage 

CREDITS

muziek
Luciano Berio
uitvoering
Studio voor elektronische muziek, Ardito Kwintet
klankregie
Frits Weiland
techniek
Jaap Vink
musici Ardito Kwintet
Emile Biessen (fluit), Rob Visser (hobo), Sjef Douwes (klarinet), Peter Hoekmeijer (hoorn), John Mostard (fagot)
stem
Cathy Berberian