Succesvol Holland Festival toonde breed en actueel programma

Het Holland Festival sluit vandaag met de voorstelling Stop Acting Now van Wunderbaum in EYE. In 23 dagen toonde het festival vijfenveertig producties en honderdvijf voorstellingen. Het festival trok meer dan 86.000 bezoekers en had een zaalbezetting van ruim 85%.

Edges of Europe
De tweede editie van artistiek directeur Ruth Mackenzie kenmerkte zich door een breed programma met een actueel thema: Edges of Europe. Een aantal kunstenaars onderzocht actuele kwesties in Europa in een reeks voorstellingen over het veranderende continent. Zo toonde de openingsvoorstelling Die Stunde da wir nichts voneinander wußten de diversiteit en de spanningen in het Europa van nu en doken Milo Rau, Wael Shawky, DakhaBrakha en Joël Pommerat in de geschiedenis ervan. Het Nederlandse gezelschap Wunderbaum reageerde en reflecteerde juist op actuele problemen. Sluitstuk was het nu al legendarische concert van The Orchestra of Syrian Musicians met Damon Albarn en gastartiesten, in Koninklijk Theater Carré. Het Holland Festivalpubliek beleefde samen met ruim 400 genodigde vluchtelingen een hartverwarmende avond met de duidelijke boodschap dat kunst mensen kan verbinden en dat het mogelijk is om ongeacht afkomst, achtergrond of religie samen te kunnen musiceren.

In het oog springende voorstellingen
Het Holland Festival introduceerde dit jaar in Nederland de Franse theatermaker Joël Pommerat die met Ça Ira (1) Fin de Louis hoge ogen gooide bij het publiek en de pers. Simon McBurney hield het publiek twee uur lang in de greep met zijn innovatieve luistertheater-solo The Encounter. In de Gashouder maakte Nederland kennis met Le Encantadas van Olga Neuwirth. Kronos Quartet was een week lang artist in residence en speelde twee concerten met daarin nieuw werk voor hun project Fifty for the Future. Theater Basel maakte het ontroerende Melancholia met pubers en Andrea Marcon over de melancholie van jongeren. De Nationale Opera bracht in coproductie met het Holland Festival succesvol de nieuwe opera Theatre of the World van Louis Andriessen in enscenering van Pierre Audi. Ook was er veel aandacht voor film in het festival met als bijzonder hoogtepunt Zemlja van Dovzjenko, met live muziek van DakhaBrakha. De dansprogrammering werd gedomineerd door Tanztheater Wuppertal met Nelken. En ruim 3.000 mensen bezochten in de Gashouder Until the Lions van Akram Khan. Het slotweekend stond in het teken van de Holland Festival Proms in het Concertgebouw. Zes concerten op een dag voor slechts €10 per concert. Het festival toonde in 2016 twaalf wereldpremières en eenenveertig Nederlandse premières.

Publieksfavorieten
De publieksfavorieten van 2016 zijn The Encounter van Simon McBurney, Ça Ira (1) Fin de Louis van Compagnie Louis Brouillard, Nelken van Tanztheater Wuppertal, Pique dame en Theatre of the World door De Nationale Opera, Until the Lions van Akram Khan en De komst van Xia van Wunderbaum.

Bezoekersaantallen
Het Holland Festival trok ruim 86.000 bezoekers. De installatie Tomorrow is the Question van Rirkrit Tiravanija op het Museumplein werd door meer dan 10.000 mensen gebruikt.

Subsidiënten, sponsors, fondsen en particulieren
Het festival verheugt zich in de continuering van het hoofdbegunstigerschap van FONDS 21. Het fonds verbindt zich opnieuw aan het Holland Festival met een verhoogde bijdrage voor de jubileumeditie in 2017.
Het Holland Festival wordt gesubsidieerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de gemeente Amsterdam en werd mede mogelijk gemaakt met steun van hoofdbegunstiger FONDS 21, Stichting Ammodo en sponsor Rabobank Amsterdam. Dit jaar verbond het festival drie nieuwe sponsoren aan zich: Bloomberg, Loyens & Loeff en Hotel Casa 400. Deze bijdragen en die van andere bedrijfssponsors, fondsen en de vele particulieren vormden een gezonde financiële basis voor het festival van 2016.

De 70ste editie van het Holland Festival opent op 3 juni 2017.

 


Foto: publiek bij The Encouter © Ada Nieuwendijk