Blog

Woody Allen: een filmmaker met bereik

Door: Maud Wiemeijer

18.6.2016

Husbands and wives_productie

Toen Woody Allen in 1969 doorbrak met zijn film Take the Money and Run, had niemand gedacht dat hij daarna zulke serieuze films als Interiors en Match Point zou maken. Met zijn achtergrond als komediant verwachtte zijn achterban niets dan grappige films van Allen. Deze verwachting vervulde hij films als Bananas en Love & Death. Zijn vroege films waren voornamelijk slapstick en satire, welke razend populair waren. Ook met de daaropvolgende films – hij maakt nog steeds ieder jaar een nieuwe – was hij succesvol.


Met zijn eerste serieuze film, Interiors, ging Allen direct all the way: een donker familiedrama zonder positieve noot. Deze film, welke het jaar na zijn hit Annie Hall uitgebracht werd, viel niet goed in de smaak. Het bevatte niet de gevatte humor en lichtheid die men van hem verwachtte. De overgang van Annie Hall naar Interiors, van het ene uiterste naar het andere, was misschien te groot, maar dit weerhield hem er niet van meer serieuze films te maken.

Een Woody Allen-film is vaak te herkennen aan een aantal dingen: New York, een neurotische man als hoofdpersonage en een relatie met een mooie vrouw die stukloopt. Mooie huizen, vreemdgaan, intellectuele toespelingen, lange shots en romantische jazzmuziek zijn ook niet te missen. Ook worden diepliggendere thema’s als het bestaan, identiteit, relaties, de liefde en de dood behandeld. Hij portretteert als geen ander de echtheid van relaties en innerlijke conflicten. Vooral de liefde en dood zijn onderwerpen die Allen fascineren; dat zie je terug in al zijn films. Er wordt wel eens gezegd dat wanneer je één Woody Allen-film hebt gezien, je ze allemaal hebt gezien. Toch zitten er genoeg fantasierijke uitzonderingen tussen: in The Purple Rose of Cairo stapt een acteur door het scherm van de bioscoop heen naar de echte wereld en in Midnight in Paris stapt een man in Parijs rond middernacht in een auto die naar het Parijs van de jaren ’20 rijdt.

Husbands and Wives werd gedraaid toen het schandaal van Allen en Mia Farrow aan het licht kwam. Allen had een relatie met Mia Farrow, maar ging vreemd met haar geadopteerde dochter Soon-Yi. Halverwege het filmen gingen Allen en Farrow uit elkaar. Farrow wilde ermee stoppen, maar de producenten hebben haar overtuigd om de film af te maken. Dit brengt een extra laag aan de film: welke scènes waren al opgenomen en welke niet?

De Australische theatermaker Simon Stone regisseert de geadapteerde versie van Husbands and Wives voor Toneelgroep Amsterdam. "Het wordt Woody Allen, maar dan in de vorm van Who’s Afraid of Virginia Woolf. De relatie als nachtmerrie, waar alleen maar om te lachen valt – zolang het kan”, zegt hij over de voorstelling.

De voorstelling gaat op zondag 19 juni in première in de Stadsschouwburg Amsterdam tijdens Holland Festival.

Husbands and Wives - Woody Allen, Simon Stone, Toneelgroep Amsterdam
19 t/m 26 juni - Stadsschouwburg Amsterdam
Info & tickets

HF BLOG