Blog

Programma 2016 bekendgemaakt

Door: Norbert Bode

10.2.2016

 IMG 2452Foto: Janiek Dam

Gisterenmiddag presenteerde het artistieke team onder aanvoering van Ruth Mackenzie zijn programma voor 2016 aan de pers en vrienden van het Holland Festival in het Westergastheater.

Ruth Mackenzie zei in haar speech dat: “de taak van het Holland Festival urgent en politiek geladen is. Dat was het in 1947 en dat is het nu. De politieke geladenheid  van het Holland Festival 2016 is gevat in het festivalthema The Edges op Europe’.  De openingsvoorstelling Die Stunde da wir nichts von einander wussten in regie van het Estse regieduo Ene-Liis Semper en Tiit Ojasoo toont de diversiteit van en de spanning in het Europa van nu. Daarnaast duiken regisseurs Milo Rau met The Dark Ages, Joël Pommerat met Ça ira (1) Fin de Louis, Wael Shawky met Cabaret Crusades: The Secrets of Karbala en de Oekraïense band DakhaBrakha met Zemlja in de geschiedenis van het continent. Het Nederlandse gezelschap Wunderbaum reageert in zijn project The New Forest op actuele problemen. En The Syrian National Orchestra for Arabic Music, waarvan een aantal leden naar Europa gevlucht is, komt met artistiek partner Damon Albarn weer bij elkaar voor een concert onder leiding van Issam Rafea in Koninklijk Theater Carré. Naast de thematische focus op Europa, legt het festival de nadruk op drie kunstenaars(-collectieven): componist Olga Neuwirth, het Kronos Quartet en het Nederlandse acteurscollectief Wunderbaum.

De focusartiesten Olga Neuwirth en Kronos Quartet vormen de kern van de muziekprogrammering. Ensemble intercontemporain speelt Neuwirths nieuwste grote werk Le Encantadas in de Gashouder. Fagottist Pascal Gallois en pianist Marino Formenti spelen ook werk van de Oostenrijkse componiste in concerten op het festival. Het Kronos Quartet is artist in residencetijdens het festival met het project Kronos’ Fifty for the Future. Zij geven de komende vijf jaar vijftig compositieopdrachten aan vijftig verschillende componisten. In het Muziekgebouw aan ’t IJ speelt het kwartet de Fifty for the Future-composities van Yotam Haber, Merlijn Twaalfhoven en de Inuit keelzangeres Tanya Tagaq. In hetzelfde programma wordt een compositieopdracht van het Holland Festival aan Yannis Kyriakides gespeeld. In de Holland Festival Proms in het Concertgebouw speelt het Kronos Quartet enkele van zijn grootste hits afgewisseld met nieuwe composities en een gastoptreden van Tanya Tagaq, die ook in het Bimhuis een concert geeft. Verder op het programma in de Holland Festival Proms staan Africa Express met de Afrikaanse versie van Terry Rileys In C, popartiest Ben Folds met New Yorks kamermuziekensemble yMusic, het Gnawa Oulad Sidi Ensemble met een Lila-ritueel, het Radio Filharmonisch Orkest met Poul Ruders’ Solar Trilogy en Merlijn Twaalfhoven met een nieuw werk voor meer dan honderd fagottisten. De zes concerten van de Proms geven, door de goedkope tickets (€ 10 per concert), een groot publiek de gelegenheid om op een laagdrempelige manier en in een feestelijke atmosfeer te genieten van het Holland Festival.

Het Nederlandse acteurscollectief Wunderbaum presenteert een overzicht van zijn project The New Forest met vier producties: The Future of Sex, in regie van Johan Simons met teksten van Arnon Grunberg; Privacy, in samenwerking met De Warme Winkel; een herneming van De komst van Xia en de pseudo-documentaire Stop Acting Now. Verder in het theaterprogramma staat de Libanees-Britse kunstenaar Tania El Khoury met een interactieve geluidsinstallatie met verhalen van overleden Syriërs.

Terugkerende regisseurs op het festival zijn Simon McBurney met The Encounter en Christiane Jatahy met The Walking Forest. Ook in de dansprogrammering zien we bekende Holland Festivalartiesten. Akram Khan is zelf te zien in zijn nieuwste voorstelling Until the Lions. Tanztheater Wuppertal brengt Pina Bausch’ Nelken en Meg Stuart is te gast met haar nog weinig gespeelde werk Sketches/Notebook.

Holland Festival 2016 heeft een groot aanbod aan film met live muziek. Het eerder genoemde DakhaBrakha speelt zijn nieuwe muziek bij de Sovjet film Zemlja (Aarde) uit 1930 van regisseur Aleksandr Dovzjenko. Schotse postrockband Mogwai speelt live hun score bij Mark Cousins film Atomic (2015). René Jacobs dirigeert Collegium Vocale Gent en B’rock Orchestra met Haydns
Die Schöpfung waar de Berlijnse kunstenaar Julian Rosefeldt zijn speciaal op deze muziek gemaakte film bij toont.

Het muziektheaterpogramma wordt aangevoerd door de wereldpremière van Theatre of the World, het nieuwste werk van Louis Andriessen. Regisseur Pierre Audi en videokunstenaars de Quay Brothers tonen in Koninklijk Theater Carré de droomwereld van Athanasius Kircher, de laatste universele renaissancemens. Componist Harrison Birtwistle toont zijn nieuwe kameropera The Cure, die samen met de opera The Corridor een tweeluik vormt. De twee werken zijn te zien in één decor onder regie van Martin Duncan in uitvoering van London Sinfonietta, sopraan Elizabeth Atherton en tenor Mark Padmore. Theater Basel presenteert met regisseur Sebastian Nübling, choreograaf Ives Thuwis, oudemuziekspecialist Andrea Marcon en junges theater basel het nieuwe werk Melancholia, over de somberheid van de jeugd.

Holland Festival toont ook dit jaar werk dat gratis en in de openbare ruimte te zien is. Op het Museumplein staat tijdens het festival de interactieve installatie Tomorrow is the Question van Thaise beeldend kunstenaar Rirkrit Tiravanija. In navolging van het succes van de digitale liedcyclus The Book of Sand van Michel van der Aa geeft Holland Festival dit jaar de opdracht aan Sjaron Minailo en Anat Spiegel om een digitaal werk te creëren. Zij maken The Transmigration of Morton F., een ode aan Morton Feldman met Joan La Barbara in de hoofdrol. Vanaf 20 juni is deze digitale opera te zien op mortonf.net.

In totaal presenteert het Holland Festival 45 producties met 104 voorstellingen / concerten / evenementen, verdeeld over 23 dagen, waaronder 12 wereldpremières en 41 Nederlandse premières.

 

HF BLOG