Blog

Julian Rosefeldt: een kunstenaar van formaat

Door: Jill Pisters

10.6.2016


Die Schöpfung Still © Julian Rosefeldt (1)

In Nederland is hij nog niet zo bekend, maar wereldwijd is zijn werk te zien in toonaangevende musea. Julian Rosefeldt (1965, DE) wordt  als een van de belangrijkste videokunstenaars op internationaal gebied beschouwt.  Zijn werk bestaat hoofdzakelijk uit film- en videoinstallaties in verschillende stijlen: van  documentaire tot theatraal narratief. Ook regisseerde hij diverse video’s voor muziek(theater)producties. Naast zijn film bij Haydns Die Schöpfung, maakte hij eerder beelden bij onder meer The City / The Cut (2008) van Martin Crimp en Mark Ravenhill, en Electronic City  2004) van Falk Richter. Typerend voor Rosefeldts muziekfilms is een streven naar een eigenzinnige, niet-lineaire verhouding tussen klank en beeld. ‘Ik houd er niet van als de muziek de sfeer van een film te letterlijk illustreert’, stelt de filmmaker in een interview voor de Ruhrtriennale. ‘Daarentegen vind ik het prachtig als film de muziek visueel versterkt. In mijn installatie American Night zit bijvoorbeeld een scène waarin een pianist in een Western saloon een passage uit Mozarts Requiem speelt. Later in de film klinkt een concertopname van dezelfde muziek, als een echo van de voorgaande scène. Dergelijke principes keren vaker terug in mijn oeuvre’

In 2012 was het werk van Julian Rosefeldt voor het eerst in Nederland te zien. Kunstgalerie West Den Haag toonde de film installatie Assylum in het Volkspaleis in Den Haag. De installatie was door middel van negen levensgrote projectieschermen opgesteld in de vorm van een labyrint en de bezoeker kon ertussen rondwandelen.


Momenteel is in Berlijn zijn solo show Manifesto te zien: een installatie van dertienfilms met Cate Blanchett op basis van schriftelijke manifesten van kunstenaars, architecten, dansers en filmmakers.


Op 13 en 14 juni is zijn werk te zien in het Holland Festival tijdens Die Schöpfung. Speciaal op de muziek van Haydn maakte hij een film met immense, uitgestrekte landschappen: woestijnen, rotsen en stukken half begroeid land. De mens hierin oogt nietig en zoekend, maar beweegt zich toch vastberaden voort. Een ideaal beeld bij het oratorium, dat gebaseerd is op de Bijbelboeken Genesis en Psalmen en John Miltons epische gedicht Paradise Lost. Hiermee zet hij het geïdealiseerde scheppingsverhaal in het perspectief van de moderne mens. Maak kennis met een kunstenaar van formaat!

Die Schöpfung Still © Julian Rosefeldt (2)

Die Schöpfung - René Jacobs, Collegium Vocale Gent, B'rock Orchestra, Julian Rosefeldt 
13, 14 juni - 20:00 |De Nationale Opera en Ballet
Meer info & tickets.

HF BLOG