Blog

Interview met Keaton Henson in Het Concertgebouw

Door: Juliette Poulisse

11.6.2015

Keaton Henson © Sophie Harris 2

“Being surrounded by beauty can be very intimidating, even very overwhelming sometimes.”

De repetitie was nog bezig toen ik de studio van Het Concertgebouw binnen kwam. Als dit nog maar de repetitie was belooft het vanavond zeker prachtig te worden. Na afloop van de repetitie loop ik met Keaton naar de artiestenfoyer. Keaton vertelt enthousiast dat Amsterdam Sinfonietta echt het beste orkest is waar hij ooit mee gewerkt heeft, ze spelen "so beautifully". “Het is altijd weer vreemd om in een ander land een ontmoeting te hebben. De eerste interactie die je met hen hebt is namelijk je muziek. Maar we lijken elkaar te begrijpen en… ze zijn echt geweldig.”

Ben je wel eens eerder in Amsterdam geweest?
Nee, ik ben in Utrecht en Vlieland geweest.

Vlieland?! Wat bracht je naar Vlieland?
Ja, ik had daar een gig voor een festival: Into The Great Wide Open. Ik speelde daar in een prachtige kerk. En in Utrecht in de 'Kgetekrech' (Geertekerk).

Je staat niet graag op de planken, maar ik hoorde dat de locatie Het Concertgebouw doorslaggevend is geweest. Wat trok je zo aan Het Concertgebouw? 
Nou, dat weet ik eigenlijk niet zo. Ren Ford, met wie ik de laatste vier jaar toerde, is Nederlands. Zo lang ik hem ken heeft hij het over Het Concertgebouw. En toen kregen we een aanbod om er te komen spelen. Ik haat spelen echt. Het kost zoveel energie, emotionele energie zeg maar, maar ik vond het ’t waard, want ik had al zoveel over de zaal gehoord.

Stelt het je niet een beetje gerust dat je in zo’n mooie zaal speelt? 
Nee, haha, het is juist enger! Juist omdat het zo mooi is. Een kleine ruimte is minder erg, dan zijn er ook minder mensen voor wie je jezelf voor gek kunt zetten. En zeker als het er zo mooi is, als het visueel heel mooi is, dan… dan is het heel intimiderend: "Being surrounded by beauty can be very intimidating, even very overwhelming sometimes." Het is dan zeg maar alsof God even je optreden beoordeelt.

Wow, ja dan zou ik ook wel nerveus zijn!
Haha, ja zie je wel! 

Is het niet lastig dat je wel muziek maakt maar eigenlijk niet wil optreden?
Nou, zo zie ik dat eigenlijk niet. Ik ben een schrijver en een schrijver is niet per se ook een performer. Ik vertel vaak dat een paar van de grootste dichters echt heel slecht hun eigen gedichten konden voordragen. Dus, dat je iets schrijft wil niet meteen zeggen dat je het ook kan voordragen. In de muziek wordt vaak aangenomen dat wanneer je je eigen muziek schrijft, je dat ook meteen kunt opvoeren. Maar ja, in mijn geval is het vooral angst en mijn levensstijl past hier ook niet echt bij. Ik blijf erg graag in mijn huis, binnen, met mezelf. En nu ben ik dus met heel veel mensen, haha.”

Kijk je misschien niet toch een beetje uit naar het concert van morgen?
Nee… nee het is echt alleen maar angst. Maar ik heb erg veel plezier in dit onderdeel ervan, met de muzikanten samenwerken, de repetities en finetuning. Maar… nee. Nee echt alleen maar angst, haha.

Je bent oorspronkelijk tekenaar toch?
Ja, klopt. Ik heb binnenkort ook een expositie, ik hoop in Londen. Ik heb zo’n 200 nieuwe tekeningen die de ruimte in mijn huis innemen, dus die moeten geëxposeerd worden.

Uiteindelijk ben je tussen de tekeningen door ontdekt door een vriend van je, die je muziek hoorde en waardoor je nu dus eigenlijk in Het Concertgebouw staat.
Ja, ik schreef mijn muziek in het geheim. Een vriendin heeft me heel erg lang moeten aanmoedigen om het uit te brengen en zo kwam het bij de BBC en ja… nu sta ik in Het Concertgebouw. Het is belangrijk dat je mensen om je heen hebt die echt geïnteresseerd zijn in je muziek, anders kun je het niet uitbrengen. Je moet eigenlijk alleen muziek maken als je daar zelfs na een lange dag werken nog mee bezig bent.

Heeft het feit dat je tekenaar bent ook invloed op de manier waarop je je muziek schrijft?
Nee, ik denk dat het heel verschillende delen van mijn hersenen zijn. Ik zou zeggen dat muziek mijn hart is en kunst mijn handen. Tekenen is heel fysiek, of nee, niet fysiek maar heel praktisch. Muziek gaat veel meer over emoties en veel minder over technische dingen. Ik zou niet zeggen dat ik een technisch goede muzikant ben, of dat ik technisch goed ben in gitaar spelen, maar ik ben wel technisch goed in tekenen.

Hoe werkt het dan als je een liedje schrijft, kom het in je hoofd op en speel je het dan?
De beste liedjes komen vaak gewoon vanzelf, ik schrijf ze snel en in één keer.

Is er iets dat je muzikaal gezien nog zou willen bereiken of zou willen maken?
Niet dat ik weet, ik heb net mijn nieuwe album af. 

Zou je misschien in de toekomst willen toeren?
Dat hangt een beetje van mijn hersenen af, haha. Ik moet even tot het moment komen dat ik dat kan, ik ga wel proberen om meer live-shows te doen dan ik nu heb gedaan. Maar, het is moeilijk. Het is echt zwaar. Het vergt echt veel van me.

Je muziek klinkt vaak heel klassiek trouwens, heb je een achtergrond in klassieke muziek?
Ik heb twee jaar geleden piano leren spelen, ik luister wel erg graag naar klassieke muziek. Maar ik heb geen klassiek onderwijs gehad. Er zijn wel veel componisten die ik heel gaaf vindt en verder luister ik graag naar Randy Newmann, ken je die?

Jawel, ik geloof dat hij in mijn spotify playlist staat.
Oh mooi. Ik vind dat hij hele gekke liedjes heeft, maar soms ook heel scherp. Ik heb veel van hem geleerd. En… ja, eigenlijk is er heel veel muziek waar ik naar luister. Te veel om nu op te noemen. Ik weet ook eigenlijk niet wat nieuw is en zo. 

Het kwartier met Keaton vloog voorbij. Een artiest met een hart van muziek en handen van kunst. Ik wenste hem nog succes, maar bedacht me dat hij dat eigenlijk niet nodig heeft, al vind hij dat zelf misschien niet. Maybe you don’t know how lucky you are. 

HF BLOG