Blog

All-Imitate-Act; steek je hoofd door een belofte van het verleden

Door: Sanne van der Kraats

02.6.2015

All Imitate Act Andrea Rossetti 7 Op het Museumplein is vanaf dit weekend het werk All-Imitate-Act te zien. Een reeks gigantische panelen met gaten, waar je je hoofd doorheen kunt steken. Op de panelen staan grafische figuren, gebaseerd op de prenten en tekeningen collectie uit de periode 1910-1940, van het Stedelijk Museum.  Ik sprak de bedenker, de Britse kunstenaar Liam Gillick, tijdens de opbouw op een regenachtige vrijdagmiddag.

Hoe ben je op het idee gekomen voor All-Imitate-Act?
‘In Kyoto bezocht ik een groot tempel complex. Voor het altaar van de hoofdtempel stond een bord waar je je hoofd doorheen kon steken, om op de foto te gaan. De combinatie van universele stupiditeit en hoge cultuur vond ik erg interessant. Op een bepaalde manier zie ik die combinatie terug in de collectie van prenten en tekeningen van het Stedelijk Museum, waar ik de figuren op gebaseerd heb. Die bestaat namelijk uit zowel avant-garde posters en tekeningen, als uit posters waarop reclame gemaakt wordt voor bijvoorbeeld warme chocolademelk.                                                            
Ook wilde ik graag een kunstwerk maken, dat mensen gebruiken zonder dat ze beseffen dat het een kunstwerk is. Tegenwoordig staan in musea vaak interactieve werken, maar daar moet je toch altijd een actieve beslissing nemen om deel te gaan nemen, om zo onderdeel te worden van het kunstwerk. Dit werk gebruikt iedereen.’Sanne Liam Janiek Dam 2 Daar heeft Gillick gelijk in; terwijl we langs het kunstwerk lopen, spotten we al de eerste toeristen die foto’s van elkaar maken met hun hoofd door een gat. Op welke manier heb je bij het bedenken van All-Imitate-Act rekening gehouden met de omgeving en inrichting van het museumplein?
‘Als ik over het museumplein loop, valt het me altijd op dat iedereen het plein gebruikt; studenten, toeristen, gezinnen, verliefde stelletjes, oude verveelde mensen; iedereen loopt over het lange pad langs het grasveld. Ik heb geprobeerd een extra parallele laag aan het museumplein toe te voegen. Het museumplein kun je zien als een taart met laagjes; het museum, het pad, de huizen en nu ook mijn reeks panelen.
Met All-Imitate-Act heb ik daarnaast geprobeerd een reflectie van het museum te maken. De collectie van het Stedelijk wordt weerspiegeld op mijn panelen. Ik heb geprobeerd dit op een heldere en grafische manier te doen.’Opbouw All Imitate Act Liam Gillick Janiek Dam 135 Terwijl we langs het kunstwerk lopen, kijken we nog eens goed naar de tekeningen die erop staan. Wat zien we nou eigenlijk?
‘Let op alle verschillende figuren die je kunt onderscheiden; lieve figuurtjes uit posters die sport promoten, mannen met hoeden, figuren van Malevich en Bauhaus dansers. Het kunstwerk is een kunstwerk dat over andere kunst gaat. Ik vind het erg interessant om uit een archief te putten. Vooral tekeningen en prenten, vaak het ondergeschoven kindje in een museumcollectie, vind ik erg interessant. Daarom heb ik me daardoor laten inspireren.’

Wat interesseert je zo aan het ontwerpen van bepaalde architectonische structuren, zoals dit soort panelen?
Ik vind het interessant om zogenaamde ‘secondary structures’ te ontwerpen. Het heeft geen nut, de structuur is niet doelmatig, maar is wel een toevoeging. Als je van een afstandje naar het werk kijkt, lijkt het eigenlijk wel de zijkant van een schip, met patrijspoortjes. Mijn structuren zijn altijd gerelateerd aan iets dat al bestaat.              
Ook zijn deze panelen een reactie op alle enorme posters en advertenties, die nu overal gebruikt worden om bouwputten af te schermen. Kijk bijvoorbeeld maar naar het Van Gogh Museum. Er wordt altijd iets beloofd op deze schermen; ze vormen een ‘inscribed future promise.’ All-Imitate-Act zie ik als een belofte van het verleden.’

All-Imitate-Act is gedurende het hele Holland Festival te zien op het Museumplein in Amsterdam. Heb je een foto gemaakt van jezelf in één van de panelen? Deel ‘m dan met #aia15 en bekijk ze op de website

Foto header: Andrea Rossetti
Overige foto's: Janiek Dam

 

HF BLOG